Handen bij de remmen houden

 

handen bij de remmen

Als je in een groep fietst moet je vaak een beetje remmen. Als het even kan rem je vooral niet te hard, omdat bij stevig remmen degenen die achter je rijden al gauw in de problemen komen vanwege het ‘harmonica’-effect. Daarom hou je dan altijd je handen bij de remmen. Dat scheelt reactietijd als je moet remmen. Handig voor jezelf en met name voor degenen die achter je zitten .

Als je zelf een fractie te laat bent, lukt het meestal wel om nog op tijd bij je remmen te komen, maar je reactie zal dan wel iets feller zijn. Daardoor hebben de mensen achter je minder tijd om te reageren. Zij moeten op hun beurt dan nog feller remmen. Enzovoorts. Totdat iemand in het achterwiel van zijn voorman/vrouw rijdt.

handen niet bij de remmen
Als iedereen zijn handen aan het stuur heeft dan zijn er minder grote correcties nodig en worden de bewegingen van de groep als geheel veel rustiger.

Je reactietijd in meters
Stel je rijdt met je handen op het stuur en er gebeurt iets in de groep.  We gaan er even van uit dat het je een seconde kost om vanuit die positie je remmen in te knijpen. Als je 30km/u rijdt, betekent dit dat je pas na 8,33 meter begint te remmen. Rijkelijk laat als je dicht achter elkaar in een groepje rijdt. Het verschil met een normale reactietijd is al snel een paar meter.
remweg1

remweg2

Techniek van het remmen
De grootste remkracht komt uit de voorrem. Bij remmen komt er veel meer druk op het voorwiel dan op het achterwiel. Het voorwiel heeft daardoor meer wrijving met de weg. Dus meer remkracht. Het achterwiel heeft veel minder druk op de weg en gaat eerder in de slip.
Overigens wil je liever dat je achterwiel in de slip gaat dan je voorwiel. Aan een achterwiel-slip kan je nog wat doen. Namelijk: rem loslaten. Dan trekt de fiets zichzelf weer recht. Een voorwiel slip is vrijwel niet meer te herstellen. Die moet je voorkomen. Zie ook Specials:  Valpartijen: de bijna-val van Fuglsang

Dus: Je remt als je (nog) in een rechte lijn rijdt, bijvoorbeeld vóór een bocht veel en hard met de voorrem en minder met de achterrem. Als je in de bocht nog wat moet bijremmen doe je dat voorzichtig met de achterrem.

Zorg dat je de juiste remblokken hebt en dat de remmen goed zijn afgesteld. Met name het ‘happen’ van remmen en de in de slip komen wil je voorkomen. Zie ook Specials: Fietsen in de bergen: Materiaal

Een ander ding is natuurlijk het kijken en anticiperen en daardoor meer tijd hebben om te reageren. Zie ook Rijden in groepen: Vooruit kijken: Anticiperen en veranderingen langzaam doorvoeren