Afstand houden
In een groep fietsend wil je zo kort mogelijk in het wiel rijden van elkaar om zo veel mogelijk windvoordeel te hebben. Logisch. Maar wel met zo veel ruimte dat je niet per ongeluk tegen de ander aanrijdt. Wat is de juiste afstand?
Dat hangt af van je eigen stuurmanskunst, maar ook van die van de anderen. In een vreemde groep moet je altijd een beetje extra ruimte nemen om niet voor verassingen te komen staan.
Hoe groter de groep is, hoe groter het ‘harmonica-effect’ is. Vanwege de reactiesnelheid zullen in een groep degenen die verder naar achter rijden relatief steeds later remmen en dus steeds harder gaan remmen. Het is hetzelfde als met auto’s op de snelweg. Voor dat ‘harmonica-effect’ kun je beter wat ruimte inbouwen.
Bij hogere snelheid moet je meer onderlinge afstand nemen, omdat je in dezelfde reactietijd meer afstand aflegt. Daarom zie je in bergetappes de onderlinge afstand in de afdaling behoorlijk groot worden.
Sneaky zijn glooiende parkoersen. Als je daar kort in elkaars wiel rijdt en de weg gaat een beetje naar beneden, heb je soms niet in de gaten dat de snelheid omhoog gaat. Je houdt dan dezelfde afstand aan terwijl bij die hogere snelheid je al wat verder uit elkaar moet rijden.
Als je achter elkaar rijdt en je tikt elkaar aan, is de achterste altijd de klos. Zijn of haar stuur knikt om. De voorste rijder heeft maar weinig problemen, omdat de achtertrein van een fiets stijf is.
Als je in een groep rijdt moet je niet alleen voor de veiligheid van jezelf zorgen maar ook voor die van degenen die achter je rijden. Vandaar dat je nooit grove/snelle richtings/snelheidswijzigingen doet. En je elkaar veel signalen geeft als je van richting of snelheid verandert.
Zie ook: Veranderingen langzaam doorvoeren
Zie ook: Signalen
Daarbij helpt het als je ver vooruit kijkt en anticipeert.
Zie ook: Vooruitkijken, zie manoeuvreerruimte