Slimmer Fietsen

  • Home
  • Rijden in groepen
    • Basisvaardigheden
      • Handen bij de remmen houden
      • Voor je kijken
      • Lijn houden
      • Afstand houden
      • Contact
      • Dicht tegen de berm rijden
      • Hobbels en gaten, springen en dempen
      • nat wegdek
    • Vooruit kijken, denken, handelen
      • Anticiperen en veranderingen langzaam doorvoeren
      • Ritsen
      • Blinde bochten
      • Over de as van de weg rijden
      • Manoeuvreerruimte houden
    • Samenwerking en communicatie
      • Slim omgaan met krachtsverschil
      • Signalen
      • Elkaar coachen
  • Waaiers
    • Uit de wind, in de luwte
    • De enkele waaier
    • De dubbele waaier
    • Serie waaiers
    • Dashboard: Snelheid, druk, inspanning
    • Wanneer welke waaier?
    • Waaierrijden en communicatie en samenwerking
  • Bochten
    • Bochten oefenen?
    • Hoe rij je bochten die zo scherp zijn dat je je benen stil moet houden?
    • Verschillende bochttechnieken
    • Wanneer welke bochtentechniek?
    • Bochten rijden natuurkundig
  • Specials
    • Omgaan met medeweggebruikers
    • TIPS VOOR ANDERE WEGGEBRUIKERS OVER GROEPEN RACEFIETSERS
    • Trainen op de openbare weg
    • Sprinten
    • Tijdrijden
    • Fietsen in de bergen
      • Fietsen in bergen of heuvels
      • ‘Lezen’ van de weg
      • Afdalen op de racefiets
      • Andere weggebruikers
      • Materiaal
    • valpartijen
  • Psychologie vh wielrennen
    • Leren
    • Mindset en groepsdynamiek
  • Over ons

communicatie

Deel dit bericht: Deel op FacebookDeel op Twitter
  • Specials

weer in grotere groepen: scherpte Plus leerzame valpartij

De eerste keer (weer) in een groep fietsen. Altijd even wennen. Je moet weer het gedrag van de anderen leren lezen. Bovendien leidt rijden in een groep af van de rest van het verkeer. Terwijl je als groep eerder moet anticiperen dan individueel want je kunt als groep moeilijker snel reageren. Die scherpte moet je altijd even opfrissen.
Nog een een paar dingen die weer scherp moeten worden: Praten doe je naar opzij, maar je blijft naar voren kijken. Ook erg prettig voor degenen die achter je rijden. Zodat die weten dat jij direct en niet met enige vertraging lastige situaties in de gaten hebt, bijvoorbeeld ‘blinde’ bochten.
Wat in de gewone wereld normaal is: aankijken als je tegen iemand praat is dat op de fiets niet. Sommigen vinden dat lastig en moeten dus meer oefenen in het afleren van dat ‘sociale’ gedrag.
Individueel rij je om een plas heen, in een groep niet.
Aanraken, leunen: in het peloton is dat vanzelfsprekend. Soms moet je in een groep iemand een duwtje geven of vastpakken om snel en veilig te kunnen reageren. Denk aan tegenliggers waarbij je op lijn moet gaan rijden en wel invoegend ‘van het gevaar weg.’ Degenen die rechtsvoor rijdt moet bij een tegenligger niet in een reflex remmen, maar ruimte achter zich creëren door juist te versnellen. Als hij of zij dat niet direct doet is een duwtje van degene die linksvoor rijdt sneller en duidelijker en daarmee veiliger communiceren.
Het met schouders of ellebogen tegen elkaar leunen om te voorkomen dat de sturen in elkaar haken moet je misschien weer even oefenen. Allemaal zinvolle en soms zelfs nodige aanrakingen, maar het is wel goed om te weten of iemand daar gevoelig voor is. Hoe ga je daar dan mee om?
Als je wilt telefoneren, is het verstandig om je naar achteren te laten afzakken.
Zo zijn er een aantal zaken die misschien in de afgelopen maanden wat weggezakt zijn, maar die je wel weer snel in de vingers moet hebben. Zodat het samenrijden voor je als groep en voor de andere weggebruikers prettig is.

Zie onder andere  Ritsen

Leerzame valpartij in de Strade Bianche 2025. In hetzelfde beeld zijn 3 verschillende aanpakken van een situatie te zien. Voor de analyse zie Specials /valpartijen vrijwel bovenaan. https://slimmerfietsen.nl/category/valpartijen/

 

 

Alle teksten op deze site mogen worden overgenomen, mits met bronvermelding - Copyright Slimmerfietsen.nl - 2016