Wintertijd en ‘voertuigvaardigheid’ We zitten in de winter minder op de racefiets. Te vroeg donker, te nat/glad/koud. Maar we lopen hard of schaatsen. We gaan het bos in met MTB of crossfiets. Of we gaan naar binnen, de sportschool in. Die andere trainingsvormen zijn goed om de conditie bij te houden en om andere spieren te trainen. Ook mentaal is het goed om wat anders te doen. Het is ook een goede tijd om aan je ‘voertuigvaardigheid’ te werken. Met een fiets in bos of duin kan je goed slippen en corrigeren oefenen, met minder kans dat een val schade… Lees meer »
Val Rojas (Vuelta 2016, etappe 20) http://video.eurosport.com/cycling/vuelta-a-espana/2016/terrifying-crash-for-rojas-in-la-vuelta_vid901700/video.shtml Weer zo’n val schijnbaar uit het niets. Zoals Rouland en Atapuma misschien ook hier weer met bovenlijf iets te veel naar binnen. Waardoor er te weinig druk naar beneden en vooral naar binnen op het voorwiel is. Het feit dat anderen zonder problemen door dezelfde bocht gaan geeft aan de het hoogstwaarschijnlijk door hemzelf komt. Bij het achterwiel krijg je meer signalen vooraf als dat dreigt weg te slippen, bij het voorwiel niet. Bovendien is een achterwielslip meestal wel te corrigeren, een voorwielslip is bijna altijd boem en liggen. Het lijkt erop dat… Lees meer »
Guest
Arjan Hulsebos
Door je bovenlijf in de bocht te duwen zet je juist meer druk op je voorwiel, getuige het feit dat de meest voorkomende aanleiding van een val bij een tijdrijder een wegglijdend voorwiel is, en tijdrijders zitten met hun neus zo’n beetje boven de as van het voorwiel. Als je deze video beeldje voor beeldje bekijkt, zie je het nog steeds niet goed, maar het lijkt erop dat Rojas een stuurcorrectie heeft willen maken omdat hij richting vangrail uitwaaide. En aangezien de correctie de bocht krapper maakt, wordt de kracht op de wielen groter, en zo te zien groot genoeg… Lees meer »
Hoi Arjan, Mooi werk Arjan. Kijk dit is nou het minutieus onderzoek waarmee je verder komt. Te vaak wordt pech geroepen of oorzaken buiten eigen gedrag. En dus ook buiten de eigen invloed! Snelheid vertragen met lijf omhoog en heel licht remmen helpt natuurlijk, lijkt me. Of het voldoende is weet ik niet. Ik heb een andere link gevonden met vertraagde opnamen over de val van R. https://www.youtube.com/watch?v=p49CzpPOAxI Wat ze in het Spaans daarover zeggen weet ik niet, maar ik meen te zien dat R naar binnen leunt. Een bekende reflex om meer de bocht in te komen (omdat hij… Lees meer »
Val Rojas (Vuelta 2016, etappe 20) Weer zo’n val schijnbaar uit het niets. Zoals Rouland en Atapuma misschien ook hier weer met bovenlijf iets te veel naar binnen. Waardoor er te weinig druk naar beneden en vooral naar binnen op het voorwiel is. Het feit dat anderen zonder problemen door dezelfde bocht gaan geeft aan de het hoogstwaarschijnlijk door hemzelf komt. Bij het achterwiel krijg je meer signalen vooraf als dat dreigt weg te slippen, bij het voorwiel niet. Bovendien is een achterwielslip meestal wel te corrigeren, een voorwielslip is bijna altijd boem en liggen. Het lijkt erop dat er… Lees meer »
Val Darwin Atapuma (Vuelta 2016, 12 etappe) http://video.eurosport.com/cycling/vuelta-a-espana/2016/stage-12-key-moments_vid889220/video.shtml Aan het begin van het filmpje. Een val die uit het niets lijkt te komen. Anderen hebben op dezelfde plek met dezelfde bochtlijn geen problemen. Het gebeurt vaker, zo’n val uit het niets. Je kan dan kijken naar allerlei toevallige omstandigheden, steentjes en dergelijke, die de oorzaak kunnen zijn. Misschien is het interessanter te kijken naar wat je kan doen om de KANS op wegglijden te verminderen. Ik denk dat een andere houding op de fiets in de bocht zou kunnen schelen. Zoals Rouland in de Tour de France (zie reactie terug)… Lees meer »
Val Annemiek van de Vleuten (Olympische wegrace, Rio 8 augustus 2016) https://www.youtube.com/watch?v=vP6NtOpAYag Ongelooflijk wat een shit. De beste in de koers, op weg naar het goud. En dan die val. Waardoor? Glad wegdek? Afvallende bocht? Te veel risico genomen? Wie zal het zeggen? Op TV is wel een stuurfout te zien. Het ging om een de bocht naar rechts. Vóór de bocht reed ze aan de rechterkant van de weg. Daardoor maakte ze de bocht veel krapper dan als ze vóór de bocht aan de linkerkant had gereden. Dan was de bocht veel ruimer geweest. Je snijdt een bocht buiten-binnen-buiten… Lees meer »
Guest
Arjan Hulsebos
Het klopt helemaal dat ze een simpele stuurfout maakt, maar deze val is wel heel bijzonder. Ze krijgt te maken met wat in de (motor)wegracerij een “high-sider” heet. Je achterwiel verliest de grip en gaat glijden om na ongeveer een seconde weer grip te vinden. Dat gaat met een harde zwieper. Je ziet op de beelden haar achterwiel wegglijden, ze stuurt bij, dan zie je het achterwiel plots niet meer glijden, Annemiek duikt over het stuur heen, en trekt de fiets met haar mee.
Scherp gezien. Ze vliegt al over fiets heen ruim voor het muurtje, na de slinger.
Dan zie hoe handig kennis vanuit een andere discipline is om dat überhaupt te herkennen.
Val Pierre Rouland, Tour de France 2016, etappe 19 https://www.youtube.com/watch?v=_ANgf9I3_f8 De val Van Rouland is interessant vanuit de bochtentechniek. Volgens mij stuurt Roland meer vanuit zijn schouders dan vanuit zijn heupen. Als je een bocht rijdt met de Skitechniek met een knik in het bovenlijf, komt er iets meer druk via de buitenarm op en vooral buiten het voorwiel, gericht naar de binnenkant van de bocht. Er is een zijwaartse vector de bocht in. Bij de klassieke houding en zeker als het bovenlijf iets meer naar binnen hangt is daarvan geen sprake en kan het voorwiel makkelijker naar buiten uitbreken.… Lees meer »
Guest
Arjan Hulsebos
Het lijkt mij eerder dat de val door rommel op het wegdek is veroorzaakt. De grondweerstand houdt je in de bocht, en als die plots afneemt door rommel op de weg kun je wegglijden. Daar heeft de houding op de fiets niet veel mee van doen, hooguit op de kans om, wanneer de wielen weer uit de rommel zijn gekomen, je fiets weer onder controle te krijgen.
De val van Conti in de Giro van ’17 heeft een identieke reden.
Guest
Theo Heuzen
Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft vuil, of in ieder geval gladdigheid van/op de weg. De kunst is natuurlijk om daarmee om te gaan. Hetzelfde geldt voor een (deels) gladde weg. Daar ga je ook anders mee om dan met een compleet droge weg. Wat mij betreft: op de mogelijk gladde stukken meer rechtuit rijden (dus bocht in feite in stukken opdelen) (houding op de fiets: ‘uitvouwen’ en na de troep weer ‘invouwen’ Zie bochtentechniek http://slimmerfietsen.nl/wanneer-welke-bochtentechniek/
En langer je buitenpedaal laag en onder druk houden en later beginnen met opnieuw te trappen.
Afdalen is te leren!!! Mooi en verrassend van Froome! (Tour de France, 9 juli) https://www.youtube.com/watch?v=RK6zf1otyFU Degene met een zeer matige bocht/daaltechniek ging fantastisch naar beneden. Ben heel benieuwd hoe hij dat onder de knie heeft gekregen. In ieder geval een prachtig voorbeeld van bezig zijn met leren. In plaats van met denkstoppers als ‘dat heb je in je of niet’, of ‘is een gelukszaak’. Net als het nemen van penalty’s, het is te leren als je er maar tijd en aandacht aan besteed en heel specifiek traint. Zijn nieuwe dalen was niet alleen beter dan zijn oude dalen, het was… Lees meer »
Val Kruiswijk (Giro, 27 mei) en bochtentechniek. https://www.youtube.com/watch?v=0iKeiSk45P8 Naast alle emoties en het feit dat een ongeluk of een foutje in een klein hoekje zit is er natuurlijk de vraag: wat zou beter kunnen? Natuurlijk vanuit de gemakkelijke positie: achteraf en vanuit de luie stoel. Maar toch wat kunnen wij als toerrijders ervan leren? -Snel schakelen van aandacht. Zeker als je aan je limiet zit en blij bent boven te zijn en ook nog wil eten, kan je op een col waar de afdaling snel begint al een te hoge daalsnelheid hebben voordat je het in de gaten hebt. -Op… Lees meer »
Beste Piet,
dank voor het melden, de link doet het weer.
Guest
Rens
Leuke website met veel nuttige informatie, mijn complimenten! Ik was benieuwd of er ook nog iets over fietskleding en de fietshelm op komt.
Ik zie helaas nog te veel (idiote) fietsers zonder helm rondfietsen. Wanneer iemand zonder helm aansluit bij mij of een groepje, laat ik hem rustig voor gaan. Ik heb al te vaak meegemaakt dat een helm zijn dienst heeft gedaan bij een val en erger heeft voorkomen.
Goed dat je de consequentie trekt als er iemand aanhaakt die dingen doet, die jij niet verantwoord vindt.
De feiten over helmen zijn iedereen zo langzamerhand bekend. Het heeft weinig zin om daar nog veel woorden vuil aan te maken: feitenkennis leidt blijkbaar niet automatisch tot gedrag. Soms doen we anders dan we zeggen of denken.
De helm is blijkbaar een mindgame, die we nog niet zo makkelijk weten te kraken.
Binnenkort komt een aantal nieuwe onderwerpen op de site, waaronder \’mindset en groepsdynamiek\’. Onder andere over het schakelen van mindset.
Guest
bart
Hoe bedoel je ‘voor gaan’? Als je getuige bent van een ongeval ‘voor je’, dan moet je zeker helpen…
Guest
Jaap
Bij het tabblad ‘bochten’ is (onder andere) te lezen: ‘Als de druk niet op het buitenbeen maar op het binnenbeen is, is de kans op wegglijden aanwezig. Dat gebeurde Thibaut Pinot in de Tour van 2015.’ De bedoelde val van Thibaut Pinot gebeurde in de afdaling van de Allos, die op dat gedeelte vlak voor de desbetreffende etappe opnieuw geasfalteerd was. Ik was van de zomer bij de finish van die etappe in Pra Loup. Ik ben de volgende dag de Allos op gereden om te zien waar en waarom Thibaut Pinot nu gevallen was. En wat bleek: de bocht… Lees meer »
Hoi Jaap, Mooie inside info! Een onderzoekende geest! Kijken wat er nou precies gebeurde. Val van Pinot: je zegt dat als hij nog even langer niet had getrapt en de druk op buitenbeen had gehouden dan had hij die geul wel getackeld. Als er geen geul was geweest had het beginnen met trappen waarschijnlijk geen slipeffect gehad. Typisch: één \’oorzaak\’ zou nog niet erg zijn geweest, maar twee \”oorzaken\” zijn teveel van het goede. Ook duidelijk: een onbekende bocht (in tegenstelling tot bochten in een criterium die op gegeven moment kan uittekenen) waarbij je zo\’n geul eigenlijk niet kan weten… Lees meer »
Guest
Helenus
Hoi Theo,
mooie site, goed initiatief.
Bij waaierrijden zou ik nog ietsje duidelijker maken wat schijnbare wind is, de “optelsom van de echte wind over de grond en de rijwind”.
grtz
Helenus
Guest
Dick de Vries
Fiets niet waar van je al weet , in de zomermaanden is het er druk met fietsfamilie.
Duik dan de polder in. En niet de paden in het duingebied. Stop met schreeuwen en bel is voldoende en het lokt ook geen reactie uit . Geef aan je fiets maten duidelijk aan wat er op het pad/weg gebeurd verkeer of een obstakel.
Guest
gerben
Kijk, wanneer je in groep rijdt, altijd (ook met volle bak gaan) zelf over de groep heen naar het verkeer voor je, ipv volledig te vertrouwen op je mederenners. Ik ben van mening dat je daarmee de risco’s aanzienlijk verlaagd omdat je de situatie al hebt zien aankomen en anticipeert . Klinkt logisch maar vele doen het niet (echt) altijd.
Goed punt: door de groep heen kijken. Heb je opmerking verwerkt. Bij “vooruit kijken, denken, handelen/anticiperen en veranderingen langzaam doorvoeren”.
Lijkt een beetje op het ‘door de bocht heen kijken’ bij afdalen. Zie de bergspecial (ergens rond 1 maart op de site).
Guest
J.Zagers3@kpnplanet.nl
Het aansturen van scherpe bochten, om b,v, een object te ontwijken dat plotseling opdoemt , kan prima d.m.v. Het stuur eerst in de gewenste richting omlaag te duwen ,
Heup ook in die richting te swingen en dan pas het bovenlichaam laten volgen.
De benen in de juiste stand. Succes bij het oefenen
Guest
Helenus
Als motorrijders plots links moeten uitwijken sturen ze kort naar rechts (stuur omlaag drukken) waardoor motor en lichaam direct in de goede richting (links) vallen en uiteindelijk sneller uitwijken.
Praktijk is oefenen totdat het in je systeem zit want voelt tegennatuurlijk.
Hoi Helenus
Ik snap hem nog niet zo. Bedoel je? : Als motorrijders plots NAAR links moeten uitwijken sturen ze EERST kort naar rechts (stuur omlaag drukken) waardoor motor en lichaam DAARNA direct in de goede richting (links) vallen, WAARDOOR HET UITWIJKEN SNELLER GAAT.
Guest
Arjan Hulsebos
Newton’s derde bewegingswet: iedere actie heeft een gelijke maar tegengestelde reactie. Door naar rechts te sturen wil de (motor)fiets naar links. En die beweging naar links volg je. Dit kun je overigens ook gebruiken om een bocht in te sturen, vooral op een snelle afdaling.
Guest
bart
Hmm is de kijkrichting ook niet meteen de rijrichting?
Erg nuttige site!
Misschien ook aandacht voor fietsers op e-bikes?
Wintertijd en ‘voertuigvaardigheid’ We zitten in de winter minder op de racefiets. Te vroeg donker, te nat/glad/koud. Maar we lopen hard of schaatsen. We gaan het bos in met MTB of crossfiets. Of we gaan naar binnen, de sportschool in. Die andere trainingsvormen zijn goed om de conditie bij te houden en om andere spieren te trainen. Ook mentaal is het goed om wat anders te doen. Het is ook een goede tijd om aan je ‘voertuigvaardigheid’ te werken. Met een fiets in bos of duin kan je goed slippen en corrigeren oefenen, met minder kans dat een val schade… Lees meer »
Val Rojas (Vuelta 2016, etappe 20) http://video.eurosport.com/cycling/vuelta-a-espana/2016/terrifying-crash-for-rojas-in-la-vuelta_vid901700/video.shtml Weer zo’n val schijnbaar uit het niets. Zoals Rouland en Atapuma misschien ook hier weer met bovenlijf iets te veel naar binnen. Waardoor er te weinig druk naar beneden en vooral naar binnen op het voorwiel is. Het feit dat anderen zonder problemen door dezelfde bocht gaan geeft aan de het hoogstwaarschijnlijk door hemzelf komt. Bij het achterwiel krijg je meer signalen vooraf als dat dreigt weg te slippen, bij het voorwiel niet. Bovendien is een achterwielslip meestal wel te corrigeren, een voorwielslip is bijna altijd boem en liggen. Het lijkt erop dat… Lees meer »
Door je bovenlijf in de bocht te duwen zet je juist meer druk op je voorwiel, getuige het feit dat de meest voorkomende aanleiding van een val bij een tijdrijder een wegglijdend voorwiel is, en tijdrijders zitten met hun neus zo’n beetje boven de as van het voorwiel. Als je deze video beeldje voor beeldje bekijkt, zie je het nog steeds niet goed, maar het lijkt erop dat Rojas een stuurcorrectie heeft willen maken omdat hij richting vangrail uitwaaide. En aangezien de correctie de bocht krapper maakt, wordt de kracht op de wielen groter, en zo te zien groot genoeg… Lees meer »
Hoi Arjan, Mooi werk Arjan. Kijk dit is nou het minutieus onderzoek waarmee je verder komt. Te vaak wordt pech geroepen of oorzaken buiten eigen gedrag. En dus ook buiten de eigen invloed! Snelheid vertragen met lijf omhoog en heel licht remmen helpt natuurlijk, lijkt me. Of het voldoende is weet ik niet. Ik heb een andere link gevonden met vertraagde opnamen over de val van R. https://www.youtube.com/watch?v=p49CzpPOAxI Wat ze in het Spaans daarover zeggen weet ik niet, maar ik meen te zien dat R naar binnen leunt. Een bekende reflex om meer de bocht in te komen (omdat hij… Lees meer »
Val Rojas (Vuelta 2016, etappe 20) Weer zo’n val schijnbaar uit het niets. Zoals Rouland en Atapuma misschien ook hier weer met bovenlijf iets te veel naar binnen. Waardoor er te weinig druk naar beneden en vooral naar binnen op het voorwiel is. Het feit dat anderen zonder problemen door dezelfde bocht gaan geeft aan de het hoogstwaarschijnlijk door hemzelf komt. Bij het achterwiel krijg je meer signalen vooraf als dat dreigt weg te slippen, bij het voorwiel niet. Bovendien is een achterwielslip meestal wel te corrigeren, een voorwielslip is bijna altijd boem en liggen. Het lijkt erop dat er… Lees meer »
Val Darwin Atapuma (Vuelta 2016, 12 etappe) http://video.eurosport.com/cycling/vuelta-a-espana/2016/stage-12-key-moments_vid889220/video.shtml Aan het begin van het filmpje. Een val die uit het niets lijkt te komen. Anderen hebben op dezelfde plek met dezelfde bochtlijn geen problemen. Het gebeurt vaker, zo’n val uit het niets. Je kan dan kijken naar allerlei toevallige omstandigheden, steentjes en dergelijke, die de oorzaak kunnen zijn. Misschien is het interessanter te kijken naar wat je kan doen om de KANS op wegglijden te verminderen. Ik denk dat een andere houding op de fiets in de bocht zou kunnen schelen. Zoals Rouland in de Tour de France (zie reactie terug)… Lees meer »
Val Annemiek van de Vleuten (Olympische wegrace, Rio 8 augustus 2016) https://www.youtube.com/watch?v=vP6NtOpAYag Ongelooflijk wat een shit. De beste in de koers, op weg naar het goud. En dan die val. Waardoor? Glad wegdek? Afvallende bocht? Te veel risico genomen? Wie zal het zeggen? Op TV is wel een stuurfout te zien. Het ging om een de bocht naar rechts. Vóór de bocht reed ze aan de rechterkant van de weg. Daardoor maakte ze de bocht veel krapper dan als ze vóór de bocht aan de linkerkant had gereden. Dan was de bocht veel ruimer geweest. Je snijdt een bocht buiten-binnen-buiten… Lees meer »
Het klopt helemaal dat ze een simpele stuurfout maakt, maar deze val is wel heel bijzonder. Ze krijgt te maken met wat in de (motor)wegracerij een “high-sider” heet. Je achterwiel verliest de grip en gaat glijden om na ongeveer een seconde weer grip te vinden. Dat gaat met een harde zwieper. Je ziet op de beelden haar achterwiel wegglijden, ze stuurt bij, dan zie je het achterwiel plots niet meer glijden, Annemiek duikt over het stuur heen, en trekt de fiets met haar mee.
Scherp gezien. Ze vliegt al over fiets heen ruim voor het muurtje, na de slinger.
Dan zie hoe handig kennis vanuit een andere discipline is om dat überhaupt te herkennen.
Val Pierre Rouland, Tour de France 2016, etappe 19 https://www.youtube.com/watch?v=_ANgf9I3_f8 De val Van Rouland is interessant vanuit de bochtentechniek. Volgens mij stuurt Roland meer vanuit zijn schouders dan vanuit zijn heupen. Als je een bocht rijdt met de Skitechniek met een knik in het bovenlijf, komt er iets meer druk via de buitenarm op en vooral buiten het voorwiel, gericht naar de binnenkant van de bocht. Er is een zijwaartse vector de bocht in. Bij de klassieke houding en zeker als het bovenlijf iets meer naar binnen hangt is daarvan geen sprake en kan het voorwiel makkelijker naar buiten uitbreken.… Lees meer »
Het lijkt mij eerder dat de val door rommel op het wegdek is veroorzaakt. De grondweerstand houdt je in de bocht, en als die plots afneemt door rommel op de weg kun je wegglijden. Daar heeft de houding op de fiets niet veel mee van doen, hooguit op de kans om, wanneer de wielen weer uit de rommel zijn gekomen, je fiets weer onder controle te krijgen.
De val van Conti in de Giro van ’17 heeft een identieke reden.
Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft vuil, of in ieder geval gladdigheid van/op de weg. De kunst is natuurlijk om daarmee om te gaan. Hetzelfde geldt voor een (deels) gladde weg. Daar ga je ook anders mee om dan met een compleet droge weg. Wat mij betreft: op de mogelijk gladde stukken meer rechtuit rijden (dus bocht in feite in stukken opdelen) (houding op de fiets: ‘uitvouwen’ en na de troep weer ‘invouwen’ Zie bochtentechniek http://slimmerfietsen.nl/wanneer-welke-bochtentechniek/
En langer je buitenpedaal laag en onder druk houden en later beginnen met opnieuw te trappen.
Afdalen is te leren!!! Mooi en verrassend van Froome! (Tour de France, 9 juli) https://www.youtube.com/watch?v=RK6zf1otyFU Degene met een zeer matige bocht/daaltechniek ging fantastisch naar beneden. Ben heel benieuwd hoe hij dat onder de knie heeft gekregen. In ieder geval een prachtig voorbeeld van bezig zijn met leren. In plaats van met denkstoppers als ‘dat heb je in je of niet’, of ‘is een gelukszaak’. Net als het nemen van penalty’s, het is te leren als je er maar tijd en aandacht aan besteed en heel specifiek traint. Zijn nieuwe dalen was niet alleen beter dan zijn oude dalen, het was… Lees meer »
Val Kruiswijk (Giro, 27 mei) en bochtentechniek. https://www.youtube.com/watch?v=0iKeiSk45P8 Naast alle emoties en het feit dat een ongeluk of een foutje in een klein hoekje zit is er natuurlijk de vraag: wat zou beter kunnen? Natuurlijk vanuit de gemakkelijke positie: achteraf en vanuit de luie stoel. Maar toch wat kunnen wij als toerrijders ervan leren? -Snel schakelen van aandacht. Zeker als je aan je limiet zit en blij bent boven te zijn en ook nog wil eten, kan je op een col waar de afdaling snel begint al een te hoge daalsnelheid hebben voordat je het in de gaten hebt. -Op… Lees meer »
De link naar het filmpje van Cancellara (https://www.youtube.com/RxXqQqAc2pA) werkt niet.
Leuke en interessante website. Ga zo door!
Beste Piet,
dank voor het melden, de link doet het weer.
Leuke website met veel nuttige informatie, mijn complimenten! Ik was benieuwd of er ook nog iets over fietskleding en de fietshelm op komt.
Ik zie helaas nog te veel (idiote) fietsers zonder helm rondfietsen. Wanneer iemand zonder helm aansluit bij mij of een groepje, laat ik hem rustig voor gaan. Ik heb al te vaak meegemaakt dat een helm zijn dienst heeft gedaan bij een val en erger heeft voorkomen.
Hoi Rens,
Goed dat je de consequentie trekt als er iemand aanhaakt die dingen doet, die jij niet verantwoord vindt.
De feiten over helmen zijn iedereen zo langzamerhand bekend. Het heeft weinig zin om daar nog veel woorden vuil aan te maken: feitenkennis leidt blijkbaar niet automatisch tot gedrag. Soms doen we anders dan we zeggen of denken.
De helm is blijkbaar een mindgame, die we nog niet zo makkelijk weten te kraken.
Binnenkort komt een aantal nieuwe onderwerpen op de site, waaronder \’mindset en groepsdynamiek\’. Onder andere over het schakelen van mindset.
Hoe bedoel je ‘voor gaan’? Als je getuige bent van een ongeval ‘voor je’, dan moet je zeker helpen…
Bij het tabblad ‘bochten’ is (onder andere) te lezen: ‘Als de druk niet op het buitenbeen maar op het binnenbeen is, is de kans op wegglijden aanwezig. Dat gebeurde Thibaut Pinot in de Tour van 2015.’ De bedoelde val van Thibaut Pinot gebeurde in de afdaling van de Allos, die op dat gedeelte vlak voor de desbetreffende etappe opnieuw geasfalteerd was. Ik was van de zomer bij de finish van die etappe in Pra Loup. Ik ben de volgende dag de Allos op gereden om te zien waar en waarom Thibaut Pinot nu gevallen was. En wat bleek: de bocht… Lees meer »
Hoi Jaap, Mooie inside info! Een onderzoekende geest! Kijken wat er nou precies gebeurde. Val van Pinot: je zegt dat als hij nog even langer niet had getrapt en de druk op buitenbeen had gehouden dan had hij die geul wel getackeld. Als er geen geul was geweest had het beginnen met trappen waarschijnlijk geen slipeffect gehad. Typisch: één \’oorzaak\’ zou nog niet erg zijn geweest, maar twee \”oorzaken\” zijn teveel van het goede. Ook duidelijk: een onbekende bocht (in tegenstelling tot bochten in een criterium die op gegeven moment kan uittekenen) waarbij je zo\’n geul eigenlijk niet kan weten… Lees meer »
Hoi Theo,
mooie site, goed initiatief.
Bij waaierrijden zou ik nog ietsje duidelijker maken wat schijnbare wind is, de “optelsom van de echte wind over de grond en de rijwind”.
grtz
Helenus
Fiets niet waar van je al weet , in de zomermaanden is het er druk met fietsfamilie.
Duik dan de polder in. En niet de paden in het duingebied. Stop met schreeuwen en bel is voldoende en het lokt ook geen reactie uit . Geef aan je fiets maten duidelijk aan wat er op het pad/weg gebeurd verkeer of een obstakel.
Kijk, wanneer je in groep rijdt, altijd (ook met volle bak gaan) zelf over de groep heen naar het verkeer voor je, ipv volledig te vertrouwen op je mederenners. Ik ben van mening dat je daarmee de risco’s aanzienlijk verlaagd omdat je de situatie al hebt zien aankomen en anticipeert . Klinkt logisch maar vele doen het niet (echt) altijd.
Hoi Gerben,
Goed punt: door de groep heen kijken. Heb je opmerking verwerkt. Bij “vooruit kijken, denken, handelen/anticiperen en veranderingen langzaam doorvoeren”.
Lijkt een beetje op het ‘door de bocht heen kijken’ bij afdalen. Zie de bergspecial (ergens rond 1 maart op de site).
Het aansturen van scherpe bochten, om b,v, een object te ontwijken dat plotseling opdoemt , kan prima d.m.v. Het stuur eerst in de gewenste richting omlaag te duwen ,
Heup ook in die richting te swingen en dan pas het bovenlichaam laten volgen.
De benen in de juiste stand. Succes bij het oefenen
Als motorrijders plots links moeten uitwijken sturen ze kort naar rechts (stuur omlaag drukken) waardoor motor en lichaam direct in de goede richting (links) vallen en uiteindelijk sneller uitwijken.
Praktijk is oefenen totdat het in je systeem zit want voelt tegennatuurlijk.
Hoi Helenus
Ik snap hem nog niet zo. Bedoel je? : Als motorrijders plots NAAR links moeten uitwijken sturen ze EERST kort naar rechts (stuur omlaag drukken) waardoor motor en lichaam DAARNA direct in de goede richting (links) vallen, WAARDOOR HET UITWIJKEN SNELLER GAAT.
Newton’s derde bewegingswet: iedere actie heeft een gelijke maar tegengestelde reactie. Door naar rechts te sturen wil de (motor)fiets naar links. En die beweging naar links volg je. Dit kun je overigens ook gebruiken om een bocht in te sturen, vooral op een snelle afdaling.
Hmm is de kijkrichting ook niet meteen de rijrichting?